Brixovy Dvory 194, 384 51 Volary IČO: 60097540

I. - červený vycházkový okruh

I. - červený vycházkový okruh - obrázek

Alejí k vyhlídce u Křížové cesty a dále Vysokým lesem

Od věže kostela sv. Kateřiny se dáme ulicí vzhůru, kolem ateliéru a galerie Víta Vavřince Pavlíka. Za farskou stodolou odbočíme vpravo do aleje: právě jsme vstoupili na trasu legendární Zlaté stezky (viz text na informační desce)! Čeká nás procházka jednou z nejmajestátnějších alejí na Šumavě! (celý článek)

Záhy dojdeme ke hřbitovu obětí pochodu smrti z května 1945 s náhrobky 95 židovských žen. Jejich věčný spánek střeží socha v podobě ženského torza; autorem této nejhezčí novodobé plastiky jižní Šumavy je akademický sochař Vojtěch Pařík z nedaleké Dobré. Památku obětí připomíná i expozice v městském muzeu. Nad židovským hřbitovem se nachází pietní síň a hřbitov s kaplí sv. Floriána. Vrchol návrší nad hřbitovem zdobí křížek a nabízí malebný pohled na město.

Alej pokračuje kolem kapličky dále. V mírném stoupání se kochejte chůzí pod klenbou věkovitých dubů a jasanů. Po půl kilometru se zleva připojuje další alej. Vede od bývalého pivovaru a je rovněž jednou z tras Zlaté stezky. Kaplička u rozcestí je silným pozitivním energetickým bodem.

Kolem zahrádek jdeme alejí dále východním směrem. Vpravo se otevírá pohled na panoráma Sněžné. Tak se říká zalesněnému hřbetu s náhorní plošinou, kde se v nadmořské výšce bezmála tisíce metrů dříve nacházely obce Horní a Dolní Sněžná. Právě odtud měl pocházet hrdina Bassova Cirkusu Humberto, šumavský světák Vašků.

Ale to už přicházíme k velké kapli na úpatí Kamenáče. Pochází z roku 1759 a kdo tři kroky od kaple najde kámen s vytesanými iniciálami J. O., má bod.

Hned nad touto kaplí začíná obnovená volarská Křížová cesta. Dvanáct z jejích čtrnácti zastavení představují výklenkové kapličky ze šumavského dioritu, zbylá dvě (12. Ježíš na kříži povýšen umírá, 14. tělo Ježíše do hrobu uloženo) tvoří kříž a boží hrob. Hluboké úvozy mezi křížovou cestou a pokračováním aleje jsou zachovalými zbytky Zlaté stezky. Ano, tudy kráčely nejstarší šumavské dějiny, tudy se do Čech po staletí na hřbetech soumarů dopravovala sůl…

Z vrcholu stoupání, vpravo před zatáčkou, se nabízí velkolepý výhled na lučinatou volarskou kotlinu a panoráma hraničního masívu. Působivě se tu nad Volary tyčí jednolitá hradba Třístoličníku, Trojmezné a Plechého (1 378 m).

Odtud se lze vrátit stejnou cestou zpět do města jednou z alejí Zlaté stezky. Ti, kdo si chtějí naplno vychutnat šumavský les, horské louky a zajímavý pohled na Bobík, nechť pokračují dále. Značený okruh vede Vysokým lesem, stáčí se vlevo a do Volar vás po tři a půl kilometrech přivede Mlynářovickou ulicí.

text: Roman Kozák

30.03.2008 23:50:18
U Nás Volary
Webmaster © 2007 - 2017 Petr Čmerda ( e-mail: volaryunas@seznam.cz)
Name
Comment
Or visit this link or this one