Brixovy Dvory 194, 384 51 Volary IČO: 60097540

III. - modrý vycházkový okruh

III. - modrý vycházkový okruh - obrázek

Po vyhlídkách okolo Lískového vrchu

Od železniční stanice vyjdeme kolem hotelu Chata (ano, postaven českou menšinou v roce 1931 jako „chata Klubu čs. turistů“) k základní škole. Za ní odbočuje vlevo prastará alej: tudy vedla původní cesta k Lenoře a tudy se vydáme se i my. Povšimněte si kořenů stromů zauzlovaných žulou, vodou i celými věky… (celý článek)

Vlevo v lukách stojí starobylý Sipplův dvůr. Obzor za ním zabírá masív hraničního horstva: Třístoličník, Trojmezná a Plechý, nejvyšší hora české strany Šumavy.

Alejí brzy dojdeme k Brixovým dvorům. Pokračujeme vzhůru po staré cestě lemované nedávno vysázeným stromořadím. Na okolních lukách se pasou stáda koní a nám se nabízí vyhlídka na volarskou kotlinu ze západní strany.

Od stavení nahoře se otvírá idylický výhled na malebný Vltavský luh a Radvanovický hřbet za ním. Dominantní pravidelný vrch vlevo je Stožec (1 065 m). Nebýt lesa dole před námi, viděli bychom meandry Teplé Vltavy.

Chalupy rozhozené po okolí nesou adresu Štögrova Huť, ale tato vlastní bývalá sklárna stávala na opačné straně lenorské silnice, asi kilometr vpravo odsud. Bývala to prý první zrcadlová huť v Čechách!

Vykročme po cestě dále směrem k lesu. Po půl kilometru chůze pozor na odbočku vlevo, po níž vejdeme do stinného lesa. Ten skrývá několik studánek s tou nejšumavštější jiskrnou vodou; houbami se už tolik netají…  Tichým lesem obchází široká pěšina temeno Lískového vrchu (843 m). V jedlovém háji po pravé straně se otvírají průhledy přes Vltavu k pozoruhodné osadě Dobrá. Vycházkový okruh ale schází z Lískového vrchu travnatou cestou dolů.

Z lesa vyjde v místě, které nabízí málo známý pohled na Volary (vlevo) a souběh železničních tratí od Černého Kříže a Lenory (vpravo). Kvetou tu sibiřské kosatce, bzučí volarské včely a po glajzách si to na železných kolech mydlí šumavské střely. Taky se tu pase stádo jelenů – a nesmíte se leknout, když na vás od lesa zahouká parní lokomotiva.

Zbývá už jen kolem Trnkova včelína sejít ke kolejím a opatrně je přejít; k nádraží a do města nás už dovede silnička, co se kroutí zadem okolo lokomotivního depa.

text: Roman Kozák

31.03.2008 00:10:27
U Nás Volary
Webmaster © 2007 - 2017 Petr Čmerda ( e-mail: volaryunas@seznam.cz)
Name
Comment
Or visit this link or this one